Välkommen

Välkommen

Här kommer du kunna följa de två unga haflingerherrarna Nispero och Bisko. Deras uppväxt, utbildning, små och stora äventyr.

För mig – en dagbok över händelser och framsteg.

För dig – underhållning och historier om två lintottars upptåg.

söndag 14 oktober 2012

Utbrytare

Pojkarna är sedan en dryg vecka tillbaka från sommarhagen. Min plan var att ta hem dem förra söndagen. Säkrast att få komma hem innan älgjakten sätter igång.

Pelle hade tydlig fått nog av sommarkollo och tog saken i egna hovar. På fredagsförmiddagen ringer mannen mig på jobbet och meddelar att han fått rapporter om hingst som verkar vara utanför sitt staket.

Jag flexar ut och åker hem, funderandes på vilken syn som kommer att möta mig.

Synen var ganska odramatisk. Pelle har tagit sig ut på gräsvallen (antagligen hoppat, för staketet var helt) och går cirka hundra meter bort från hagen. Bisko är kvar i hagen, lapandes förmiddagssol i lugn och ro.

Troligen hade något läskigt försiggått under natten eller morgonen, för koflocken i närheten hade också bestämt sig för att lämna inhägnat område.

Eftersom vi bara behöver ta oss över gräsvallen för att komma hem bestämmer jag mig för att testa jag-vill-inte-bli-lämnad-ensam-strategin. Tar på Bisko grimma och så börjar vi promenera hemåt. Mycket riktigt följer Pelle efter, i trav för att hinna matpausa med jämna mellanrum. Bisko är en klippa och följer fint med trots att Pelle får springa själv. Helt odramatisk får jag in dem i hagen och kan stänga grinden.

Kollot slut för iår!

Pelle avslutar kollot med
all-you-can-eat-buffé.

Inga kommentarer: